Marcin Rudzik eCommerce

Jak znaleźć niszę w sprzedaży przez internet

20 lutego 2017|Marcin Rudzik
Podcast merytorycznie o ecommerce Marcin Rudzik

Uruchomienie sklepu internetowego wiąże się z wyborem rynku i produktów, które będziemy oferować przyszłym klientom. Jeśli są to nasze pierwsze kroki w handlu, wybór ten jest niezwykle istotny. Pomysł rzadko kiedy przychodzi łatwo, a im bardziej szukamy, tym bardziej uświadamiamy sobie, że na rynku istnieje już wszystko. Wybór produktów uwarunkowany jest m.in. znajomością danego rynku, wcześniejszymi doświadczeniami, budżetem, trendami, a także wieloma innymi czynnikami, które skłaniają nas do konkretnych decyzji. Kuszącą perspektywą jest znalezienie atrakcyjnej niszy rynkowej, co daje ogromną szansę na szybkie zaistnienie w danym segmencie rynkowym. Jako praktyk i właściciel niszowego sklepu internetowego (strazackie.pl) odpowiem na zasadnicze pytania: czym jest nisza rynkowa, jak znaleźć pomysł na na nisze i jak promować niszowy sklep internetowy.

 

Niszowy sklep internetowy to świetne rozwiązanie dla osób, które nie dysponują dużym budżetem.

 

Czym jest nisza rynkowa w e-commerce?

Nisza rynkowa to część rynku, w którym nabywcami usług lub produktów są odbiorcy o podobnych potrzebach i zainteresowaniach. Można śmiało rzec, że nisza to wydzielony segment konkretnego rynku, który skupia wąską grupę potencjalnych klientów. Tacy klienci często charakteryzują się określonymi zachowaniami, zainteresowaniami, potrzebami i wymaganiami.

Jak znaleźć pomysł na niszę?

Od wyboru niszy zależy jak potoczy się Twój biznes. Pomysł czasami przychodzi sam, kiedy jako konsumenci napotykamy na problem niezaspokojonej potrzeby. Ważna jest w tym przypadku otwartość na ludzi, na świat, obserwowanie otoczenia i otwarty umysł. Jak to było u mnie? W moim przypadku wynikło to z pasji do straży pożarnej i potrzeby zdobycia produktu, którego nie znalazłem w internecie. Dotarłem do grupy odbiorców, która była mi bliska i uświadomiłem klientom, że mam produkt, który jest im potrzebny – w ten sposób, nie tyle znalazłem nisze rynkową, co ją wykreowałem. Jeśli jednak dopiero zaczynasz myśleć w kategorii „własny sklep internetowy”, to poniższe 5 punktów będzie dla Ciebie pomocne.

 

  1. Jeśli masz pasję i należysz do ścisłej grupy, która charakteryzuje się pewnym zapotrzebowaniem, zweryfikuj co może być chętnie kupowane i dostarcz to. Wykorzystaj hobby i zainteresowania. Może to być pasja Twojego znajomego, który niekoniecznie ma smykałkę do biznesu – zaproponuj mu współpracę.
  2. Przeanalizuj różne grupy zawodowe i zainteresowań. Każda grupa charakteryzuje się pewnymi potrzebami i swoimi konsumenckimi problemami.
  3. Rób zakupy w sklepach internetowych i sprawdzaj, czy wszystko co chcesz zakupić przez internet jest tam dostępne. Jeśli czegoś brakuje, to szansa stoi przed Tobą.
  4. Sprawdź jakie sklepy stacjonarne są w Twojej okolicy i upewnij się, czy w internecie również znajdziesz takie produkty. Jeśli czegoś nie ma w sieci lub występuje w małej ilości, a stacjonarnie funkcjonuje (czyli się utrzymuje) to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że w internecie również się przyjmie.
  5. Obserwuj trendy za granicą i czerp pomysły z zachodnich krajów.

 

Przy wyborze niszy zwróć uwagę, czy jest ona wystarczająco duża. Jeśli za bardzo ograniczysz asortyment, a Twoja grupa odbiorców będzie skromna, może dojść do sytuacji, że sprzedaż nie będzie wystarczająca aby utrzymać firmę. Szukaj produktów, do których klienci będą regularnie wracać, użyj narzędzi analitycznych Google i sprawdź co się sprzedaje na Allegro. Przypomnij sobie Twoje ostatnie zakupy w internecie, czy byłeś zadowolony z obsługi? Czy szukając konkretnego produktu znalazłeś dokładnie to, czego potrzebowałeś?

 

Jak promować niszowy sklep?

Promocja niszowego sklepu jest relatywnie tańsza, ponieważ rynek, który jest Twoim celem ma jasno sprecyzowaną grupę odbiorców i czasami nawet nie ma konkurencji.

 

  1. Postaraj się o dobrą domenę, która będzie określać Twój produkt np. kremynazmarszki.pl. Taka domena w szybkim czasie „wyrzuci” Cię do top wyszukiwań w Google.
  2. Zadbaj o zawartość strony (content marketing). Odpowiednie treści, kreacje graficzne i opisy produktów (specyficzny slang i słownictwo). Potencjalni klienci będą pewni, że trafili w odpowiednie miejsce, ponieważ ktoś mówi takim samym językiem jak oni i oferuje to, czego właśnie potrzebują. Prowadzenie bloga czy videobloga (youtube), również jest świetnym pomysłem.
  3. Znajdź ambasadora marki, który będzie wiarygodnym przywódcą dla grupy niszowej lub sam nim zostań. Za pośrednictwem takiego kanału docieraj do swojej grupy klientów.
  4. Opracuj system rekomendacji. W mniejszych grupach opinie oraz poczta pantoflowa funkcjonują nadzwyczajnie dobrze. Wykorzystaj tę szansę i zachęcaj klientów do dzielenia się opinią, obdarowując ich przy tym drobnymi upominkami. Pamiętaj również, że informacje w takich grupach naprawdę szybko się rozchodzą, a zwłaszcza te negatywne.
  5. Portale branżowe oraz fora. Każda branża ma swoje wirtualne miejsce spotkań. Przygotuj tam artykuł sponsorowany, umieść baner, bądź aktywny w dyskusjach.

 

Jak się domyślasz powyższe pięć punktów, wcale nie wymaga dużych nakładów finansowych. Z własnego doświadczenia przyznaję, że to w zupełności na początek wystarczy, aby pozyskać pierwszych klientów i zacząć osiągać dochód. Kiedy już Twój niszowy biznes będzie stabilny i dobrze Ci znany, będziesz mógł rozpocząć uzupełnianie niszy. Jest to kolejny krok w rozszerzaniu oferty, która nadal trzyma się zwięźle Twojej grupy docelowej. W moim przypadku było tak, że jeszcze kilka lat temu oferowałem tylko jeden produkt, dzisiaj po etapie uzupełnienia niszy mam sklep, który oferuje szeroki wachlarz produktów, ale aby ten asortyment rozszerzyć potrzebowałem wiedzy na temat zachowania, potrzeb i wymagań moich klientów.

Aby osiągnąć sukces w eCommerce musisz dokładnie znać rynek, na którym zamierzasz się poruszać. Jeśli będziesz w stanie zweryfikować odpowiednią grupę niszową, której możesz dać produkt lub rozwiązania, których nie zaoferował wcześniej nikt inny, będziesz już na bardzo dobrej drodze do osiągnięcia sukcesu. Znajomość rynku na początku to jedno, a rozwijanie tej wiedzy w trakcie to drugie. Będziesz musiał na bieżąco badać potrzeby swoich klientów, poznawać ich zachowania, problemy i wychodzić do nich z odpowiednimi rozwiązaniami. Znajdź swojego mentora, czyli osobę, która już kiedyś była na Twoim miejscu, a dzisiaj z powodzeniem prowadzi sklep internetowy, mentora, do którego będziesz mógł udać się z pytaniem lub problemem. Konsekwencja w działaniu i determinacja – to dwie cechy, które powinny Cię opisywać, jeśli chcesz osiągnąć sukces zakładając własny sklep internetowy. Pamiętaj o tym i zacznij działać!

Marcin Rudzik

Przedsiębiorca i manager z ponad 12-letnim doświadczeniem. Założyciel i były CEO Brand Active - agencji Shopify & eCommerce. Autor ponad 50 odcinków podcastu Merytorycznie o eCommerce