przygotowanie sklepu na święta
e-Commerce

Jak przygotować swój e-sklep na święta?

Okres świąteczny to wspaniały czas dla sklepów internetowych, w którym zdecydowana większość z nich notuje wzrost sprzedaży. Jednak wiele sklepów nie wykorzystuje w pełni tzw. żniw świątecznych i nie zawsze jest do nich odpowiednio przygotowana. W tym artykule zebrałem najważniejsze informacje, które pomogą Ci przeanalizować sytuację Twojego sklepu tuż przed świąteczną gorączką zakupową.

Na początku przede wszystkim sprawdź stany magazynowe, siły przerobowe, możliwości oraz procesy automatyzacji. Okres przedświąteczny to nienajlepszy czas na braki na magazynie czy niedopracowane procesy sprzedażowe. Przetestuj sprzęt, oprogramowanie, przemyśl najczarniejsze scenariusze i bądź gotów na wszystko!

Kiedy już wszystko będzie dopięte na ostani guzik, wdrażaj działania marketingowo-sprzedażowe dzieląc je na trzy etapy. Jest to bardzo ważne, aby w pełni wykorzystać możliwości.

Nie kończ swojego zaangażowania na etapie sprzedaży. Niech klient dzięki Tobie czuje magię świąt również po dokonanej transakcji.

ETAPY:

1. Zachęcenie do zakupów

  • pamiętaj o swoich stałych klientach – to oni w pierwszej kolejności powinni otrzymać prawo do promocji i rabatów,
  • wymień grafikę na świąteczną (dotyczy elementów szablonu, banerów),
  • zaoferuj promocje świąteczne,
  • pomóż klientom dokonać wyboru po przez system rekomendacji,
  • napisz artykuły doradcze, które pomogą wybrać odpowiedni prezent (jeśli nie masz bloga, jest to świetna okazja, aby go uruchomić),
  • zaoferuj darmowe lub płatne pakowanie przesyłek w formie prezentów, bez dołączania paragonów,
  • zadbaj o kategorie prezentowe i o gotowe pakiety.

2. Obsługa klienta – sprzedaż

  • określ dokładnie czas dostawy – pamiętaj o tym, że klient chce być obsłużony wyjątkowo szybko, w tym okresie nie będą darowane opóźnienia!
  • informuj na bieżąco klienta o statusie zamówienia, odpowiednio wcześnie komunikuj w przypadku gdy realizacja może się opóźnić,
  • zadbaj o świąteczne życzenia oraz o odpowiednie kreacje graficzne w korespondencji mailowej,
  • do przesyłki dodaj upominek (niespodziankę), chociażby coś drobnego, symbolicznie.

3. Zawiązanie relacji po sprzedaży

  • wyślij maila z życzeniami świątecznymi,
  • nic nie zastąpi tradycyjnej kartki z życzeniami, skorzystaj z direct mailing i prześlij świąteczną kartkę do stałych klientów,
  • po świętach zapytaj klientów, którzy zakupili prezenty dla swoich bliskich, o to czy prezent był trafiony.

Czego nie robić w okresie świątecznym?

  • nie zmieniaj nagle polityki cenowej, gwałtowne wzrosty cen mogą zostać zauważone,
  • nie eksperymentuj z nowym oprogramowaniem, formami przesyłek czy systemami płatności,
  • nie sprzedawaj za wszelką cenę wtedy, kiedy masz pełne obłożenie w zasobach i na magazynie – zachowaj jakość nawet wówczas kiedy perspektywa większej ilości zamówień jest kusząca.

Kiedy szał zakupów zakończy się, emocje opadną, zbierz zespół i wspólnie przeanalizujecie miniony okres zadając sobie trzy pytania: co zrobiono dobrze, jakie popełniono błędy, co w przyszłym roku ulepszycie. Analizę i postanowienia zapisz na kartce, schowaj do szuflady, a za rok wróć do tego i na nowo przygotuj swój e-sklep na święta.

Related Posts