Marcin Rudzik eCommerce

Czy i kiedy Shopify wejdzie do Polski?

13 września 2021|Marcin Rudzik
Podcast merytorycznie o ecommerce Marcin Rudzik
Shopify polska

W ostatnim czasie dużo osób zadaje mi pytanie czy Shopify wejdzie do Polski. Myślę, że odpowiedź jest dość oczywista: tak. Jednak kolejne pytanie jakie się nasuwa to kiedy to nastąpi? Odpowiedź na to pytanie chcieliby znać z pewnością obecni oraz przyszli merchanci, partnerzy, ale i konkurencja – lokalne polskie rozwiązania. Od kilku lat w ramach agencji Brand Active współpracujemy z Shopify i choć na pytanie nikt mi nigdy wprost nie odpowiedział, to mam swoje pewne przemyślenia, z którymi poniżej się podzielę.

Kilka konkretnych obserwacji:

  1. W 2019 roku na stronie Shopify Careers poszukiwane były osoby z biegłym j. polskim do pracy w irlandzkim biurze, na stanowiska pokrewne z contentem, tłumaczeniami, zarządzaniem centrum pomocy. 
  2. Od 2020 roku Centrum Pomocy Shopify dostępne jest w języku polskim, co może być też następstwem punktu poprzedniego.Od 2020 roku panel zarządzania sklepem został przetłumaczy na język polski.
  3. Shopify App Store zatwierdza polskie aplikacje, a front-end również został przetłumaczony na nasz język. Przykładowa aplikacja stworzona przez Brand Active – tutaj
  4. Program partnerski Shopify otworzył się na nowe agencje z Polski, również te które działają tylko na naszym rynku lokalnym.
  5. Shopify podjął słuszną decyzję o ustandaryzowaniu płatności i zapowiedział, że w Q3 2021 zaczną pojawiać się nowe formy płatności (znane lokalne) oficjalnie z poziomu panelu sprzedawcy.
  6. Rynek niderlandzki (tam Shopify już jest) choć może nie jest idealnym porównaniem do polskiego, to jest historycznie dobrym przykładem w jaki sposób to następowało. Widzę mnóstwo podobieństw.
  7. Tobi Lutke (CEO Shopify) nie zamierza się zatrzymywać i jego wypowiedzi wprost wskazują, że działanie globalne jest jedynym słusznym wyborem. Shopify będąc konsekwentnym w tym przekonaniu rozwija swój biznes, ale również biznes sprzedawców na całym świecie, którzy dzięki tej platformie mogą oferować produkty w kolejnych krajach. 

Kilka screenshotów:

Od czego zależy wejście Shopify do Polski? 

Wąskim gardłem są oficjalne płatności czyli tzw. Shopify Payments, którego w Polsce obecnie nie ma, więc każdy sprzedawca musi odrobinę bardziej postarać się i współpracować z Partnerem Shopify. Shopify zdał sobie sprawę, że mógłby być szerzej dostępny gdyby miał ustandaryzowany sposób integracji z płatnościami, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Jest na to plan.

Zobaczcie:

Gdzie obecnie (sierpień 2021) jest Shopify Payments?

Wspominałem wcześniej o Nidarlandach i wyciągnąłem ciekawą notkę prasową (jest również Dania). Zobaczcie w jakiej formie komunikowali pojawienie się Shopify Payments oraz co zapowiedzieli:

Czy polski rynek eCommerce gotowy jest na Shopify?

Zdecydowanie tak! Dowodem na to jest już ponad 2000 sklepów według storeleads.app:

Powstają kolejne integracje, aplikacje i rozwiązania, dzięki którym sprzedawcy w Polsce mogą korzystać z wielu dobrodziejstw ekosystemu Shopify. W powyższej statystyce znajdują się również średnie i duże eCommercy, co jest najlepszym świadectwem, że przy wsparciu agencji, można realizować w Polsce zaawansowane projekty w oparciu o Shopify i Shopify Plus.

Myślę, że wybór języka na stronie shopify.com jest również pewnym wyznacznikiem, na których rynkach Shopify aktualnie się skupia.

Na koniec…

Od 3 lat przyglądam się w jaki sposób Shopify wchodzi na rynki i stwierdzam, że robi to małymi kroczkami, bardzo rozważnie. W tym wszystkich jest ogromna pewność siebie w strategii, która co do szczegółów nie jest nam publicznie znana. 

W artykule https://news.shopify.com/shopify-payments-expands-to-new-regions z czerwca 2019 roku czytamy o planach związanych z kolejnymi rynkami. Widzimy, że najpierw jest ogłaszane partnerstwo z największym dostawcą usług płatności. Strzelam w ciemno, że PayU może być jednym z pierwszym beneficjentów współpracy z Shopify.

Łapcie artykuł z 2018 roku https://news.shopify.com/shopify-payments-expands-to-germany w którym zobaczycie w jaki sposób Shopify informował o pojawieniu się Shopify Payments w Niemczech.

Co mówi sam Tobi Lutke:

Czy Shopify jest zagrożeniem dla rodzimych platform?

Obawiam się że tak. Wyniki giełdowe, kapitał, globalna pozycja na rynku nr 1 i oferta dla mikro sklepów oraz osobna oferta dla dużych enterprise w formie Shopify Plus sprawia, że wszyscy dzisiaj patrzą na to co zrobi Shopify, niczym na Amazona.

Źródła grafik i informacji: shopify.com, storeleads.app

Marcin Rudzik

Założyciel i CEO Brand Active, agencji Shopify & eCommerce należącej do grupy Divante.

Doradza sklepom internetowym oraz prowadzi podcast Merytorycznie o eCommerce. Z pasji strażak oraz zapalony tenisista.

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Bezpłatny dostęp do treści premium (1 raz w miesiącu).

Dołącz do grona moich stałych słuchaczy
Zapisując się nigdy nie przegapisz najnowszego odcinka podcastu.
Klikając "Zapisuję się" wyrażasz zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych osobowych przez Marcina Rudzika w celu otrzymywania newslettera.
pobierz xcel

POBIERZ BEZPŁATNIE

Przygotowałem dla Ciebie Excela, który ułatwi Ci zarządzanie sklepem internetowym! Excel zawiera kilka przydatnych arkuszy: Arkusz zyskowności, Arkusz COS, Arkusz LTV, Arkusz z kalkulatorem Marża/Narzut.

Klikając "Zapisuję się" akceptujesz Politykę Prywatności

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/platne/serwer17024/public_html/new_marcinrudzik/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/platne/serwer17024/public_html/new_marcinrudzik/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents() #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/platne/serwer17024/public_html/new_marcinrudzik/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52