Czy i kiedy Shopify wejdzie do Polski?


W ostatnim czasie dużo osób zadaje mi pytanie czy Shopify wejdzie do Polski. Myślę, że odpowiedź jest dość oczywista: tak. Jednak kolejne pytanie jakie się nasuwa to kiedy to nastąpi? Odpowiedź na to pytanie chcieliby znać z pewnością obecni oraz przyszli merchanci, partnerzy, ale i konkurencja – lokalne polskie rozwiązania. Od kilku lat w ramach agencji Brand Active współpracujemy z Shopify i choć na pytanie nikt mi nigdy wprost nie odpowiedział, to mam swoje pewne przemyślenia, z którymi poniżej się podzielę.
Kilka konkretnych obserwacji:
- W 2019 roku na stronie Shopify Careers poszukiwane były osoby z biegłym j. polskim do pracy w irlandzkim biurze, na stanowiska pokrewne z contentem, tłumaczeniami, zarządzaniem centrum pomocy.
- Od 2020 roku Centrum Pomocy Shopify dostępne jest w języku polskim, co może być też następstwem punktu poprzedniego.Od 2020 roku panel zarządzania sklepem został przetłumaczy na język polski.
- Shopify App Store zatwierdza polskie aplikacje, a front-end również został przetłumaczony na nasz język. Przykładowa aplikacja stworzona przez Brand Active – tutaj
- Program partnerski Shopify otworzył się na nowe agencje z Polski, również te które działają tylko na naszym rynku lokalnym.
- Shopify podjął słuszną decyzję o ustandaryzowaniu płatności i zapowiedział, że w Q3 2021 zaczną pojawiać się nowe formy płatności (znane lokalne) oficjalnie z poziomu panelu sprzedawcy.
- Rynek niderlandzki (tam Shopify już jest) choć może nie jest idealnym porównaniem do polskiego, to jest historycznie dobrym przykładem w jaki sposób to następowało. Widzę mnóstwo podobieństw.
- Tobi Lutke (CEO Shopify) nie zamierza się zatrzymywać i jego wypowiedzi wprost wskazują, że działanie globalne jest jedynym słusznym wyborem. Shopify będąc konsekwentnym w tym przekonaniu rozwija swój biznes, ale również biznes sprzedawców na całym świecie, którzy dzięki tej platformie mogą oferować produkty w kolejnych krajach.
Kilka screenshotów:


Od czego zależy wejście Shopify do Polski?
Wąskim gardłem są oficjalne płatności czyli tzw. Shopify Payments, którego w Polsce obecnie nie ma, więc każdy sprzedawca musi odrobinę bardziej postarać się i współpracować z Partnerem Shopify. Shopify zdał sobie sprawę, że mógłby być szerzej dostępny gdyby miał ustandaryzowany sposób integracji z płatnościami, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Jest na to plan.
Zobaczcie:

Gdzie obecnie (sierpień 2021) jest Shopify Payments?

Wspominałem wcześniej o Nidarlandach i wyciągnąłem ciekawą notkę prasową (jest również Dania). Zobaczcie w jakiej formie komunikowali pojawienie się Shopify Payments oraz co zapowiedzieli:

Czy polski rynek eCommerce gotowy jest na Shopify?
Zdecydowanie tak! Dowodem na to jest już ponad 2000 sklepów według storeleads.app:

Powstają kolejne integracje, aplikacje i rozwiązania, dzięki którym sprzedawcy w Polsce mogą korzystać z wielu dobrodziejstw ekosystemu Shopify. W powyższej statystyce znajdują się również średnie i duże eCommercy, co jest najlepszym świadectwem, że przy wsparciu agencji, można realizować w Polsce zaawansowane projekty w oparciu o Shopify i Shopify Plus.
Myślę, że wybór języka na stronie shopify.com jest również pewnym wyznacznikiem, na których rynkach Shopify aktualnie się skupia.

Na koniec…
Od 3 lat przyglądam się w jaki sposób Shopify wchodzi na rynki i stwierdzam, że robi to małymi kroczkami, bardzo rozważnie. W tym wszystkich jest ogromna pewność siebie w strategii, która co do szczegółów nie jest nam publicznie znana.
W artykule https://news.shopify.com/shopify-payments-expands-to-new-regions z czerwca 2019 roku czytamy o planach związanych z kolejnymi rynkami. Widzimy, że najpierw jest ogłaszane partnerstwo z największym dostawcą usług płatności. Strzelam w ciemno, że PayU może być jednym z pierwszym beneficjentów współpracy z Shopify.
Łapcie artykuł z 2018 roku https://news.shopify.com/shopify-payments-expands-to-germany w którym zobaczycie w jaki sposób Shopify informował o pojawieniu się Shopify Payments w Niemczech.
Co mówi sam Tobi Lutke:

Czy Shopify jest zagrożeniem dla rodzimych platform?
Obawiam się że tak. Wyniki giełdowe, kapitał, globalna pozycja na rynku nr 1 i oferta dla mikro sklepów oraz osobna oferta dla dużych enterprise w formie Shopify Plus sprawia, że wszyscy dzisiaj patrzą na to co zrobi Shopify, niczym na Amazona.
—
Źródła grafik i informacji: shopify.com, storeleads.app

Przedsiębiorca i manager z ponad 12-letnim doświadczeniem. Założyciel i były CEO Brand Active - agencji Shopify & eCommerce. Autor ponad 50 odcinków podcastu Merytorycznie o eCommerce