Marcin Rudzik eCommerce

Czy i kiedy Shopify wejdzie do Polski?

13 września 2021|Marcin Rudzik
Podcast merytorycznie o ecommerce Marcin Rudzik
Shopify polska

W ostatnim czasie dużo osób zadaje mi pytanie czy Shopify wejdzie do Polski. Myślę, że odpowiedź jest dość oczywista: tak. Jednak kolejne pytanie jakie się nasuwa to kiedy to nastąpi? Odpowiedź na to pytanie chcieliby znać z pewnością obecni oraz przyszli merchanci, partnerzy, ale i konkurencja – lokalne polskie rozwiązania. Od kilku lat w ramach agencji Brand Active współpracujemy z Shopify i choć na pytanie nikt mi nigdy wprost nie odpowiedział, to mam swoje pewne przemyślenia, z którymi poniżej się podzielę.

Kilka konkretnych obserwacji:

  1. W 2019 roku na stronie Shopify Careers poszukiwane były osoby z biegłym j. polskim do pracy w irlandzkim biurze, na stanowiska pokrewne z contentem, tłumaczeniami, zarządzaniem centrum pomocy. 
  2. Od 2020 roku Centrum Pomocy Shopify dostępne jest w języku polskim, co może być też następstwem punktu poprzedniego.Od 2020 roku panel zarządzania sklepem został przetłumaczy na język polski.
  3. Shopify App Store zatwierdza polskie aplikacje, a front-end również został przetłumaczony na nasz język. Przykładowa aplikacja stworzona przez Brand Active – tutaj
  4. Program partnerski Shopify otworzył się na nowe agencje z Polski, również te które działają tylko na naszym rynku lokalnym.
  5. Shopify podjął słuszną decyzję o ustandaryzowaniu płatności i zapowiedział, że w Q3 2021 zaczną pojawiać się nowe formy płatności (znane lokalne) oficjalnie z poziomu panelu sprzedawcy.
  6. Rynek niderlandzki (tam Shopify już jest) choć może nie jest idealnym porównaniem do polskiego, to jest historycznie dobrym przykładem w jaki sposób to następowało. Widzę mnóstwo podobieństw.
  7. Tobi Lutke (CEO Shopify) nie zamierza się zatrzymywać i jego wypowiedzi wprost wskazują, że działanie globalne jest jedynym słusznym wyborem. Shopify będąc konsekwentnym w tym przekonaniu rozwija swój biznes, ale również biznes sprzedawców na całym świecie, którzy dzięki tej platformie mogą oferować produkty w kolejnych krajach. 

Kilka screenshotów:

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia
Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia
Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Od czego zależy wejście Shopify do Polski? 

Wąskim gardłem są oficjalne płatności czyli tzw. Shopify Payments, którego w Polsce obecnie nie ma, więc każdy sprzedawca musi odrobinę bardziej postarać się i współpracować z Partnerem Shopify. Shopify zdał sobie sprawę, że mógłby być szerzej dostępny gdyby miał ustandaryzowany sposób integracji z płatnościami, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Jest na to plan.

Zobaczcie:

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Gdzie obecnie (sierpień 2021) jest Shopify Payments?

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Wspominałem wcześniej o Nidarlandach i wyciągnąłem ciekawą notkę prasową (jest również Dania). Zobaczcie w jakiej formie komunikowali pojawienie się Shopify Payments oraz co zapowiedzieli:

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Czy polski rynek eCommerce gotowy jest na Shopify?

Zdecydowanie tak! Dowodem na to jest już ponad 2000 sklepów według storeleads.app:

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Powstają kolejne integracje, aplikacje i rozwiązania, dzięki którym sprzedawcy w Polsce mogą korzystać z wielu dobrodziejstw ekosystemu Shopify. W powyższej statystyce znajdują się również średnie i duże eCommercy, co jest najlepszym świadectwem, że przy wsparciu agencji, można realizować w Polsce zaawansowane projekty w oparciu o Shopify i Shopify Plus.

Myślę, że wybór języka na stronie shopify.com jest również pewnym wyznacznikiem, na których rynkach Shopify aktualnie się skupia.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Na koniec…

Od 3 lat przyglądam się w jaki sposób Shopify wchodzi na rynki i stwierdzam, że robi to małymi kroczkami, bardzo rozważnie. W tym wszystkich jest ogromna pewność siebie w strategii, która co do szczegółów nie jest nam publicznie znana. 

W artykule https://news.shopify.com/shopify-payments-expands-to-new-regions z czerwca 2019 roku czytamy o planach związanych z kolejnymi rynkami. Widzimy, że najpierw jest ogłaszane partnerstwo z największym dostawcą usług płatności. Strzelam w ciemno, że PayU może być jednym z pierwszym beneficjentów współpracy z Shopify.

Łapcie artykuł z 2018 roku https://news.shopify.com/shopify-payments-expands-to-germany w którym zobaczycie w jaki sposób Shopify informował o pojawieniu się Shopify Payments w Niemczech.

Co mówi sam Tobi Lutke:

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Czy Shopify jest zagrożeniem dla rodzimych platform?

Obawiam się że tak. Wyniki giełdowe, kapitał, globalna pozycja na rynku nr 1 i oferta dla mikro sklepów oraz osobna oferta dla dużych enterprise w formie Shopify Plus sprawia, że wszyscy dzisiaj patrzą na to co zrobi Shopify, niczym na Amazona.

Źródła grafik i informacji: shopify.com, storeleads.app

Marcin Rudzik

Założyciel i CEO Brand Active, agencji Shopify & eCommerce należącej do grupy Divante.

Doradza sklepom internetowym oraz prowadzi podcast Merytorycznie o eCommerce. Z pasji strażak oraz zapalony tenisista.

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Bezpłatny dostęp do treści premium (1 raz w miesiącu).

Dołącz do grona moich stałych słuchaczy
Zapisując się nigdy nie przegapisz najnowszego odcinka podcastu.
Klikając "Zapisuję się" wyrażasz zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych osobowych przez Marcina Rudzika w celu otrzymywania newslettera.
POBIERZ BEZPŁATNIE
Przygotowałem dla Ciebie Excela, który ułatwi Ci zarządzanie sklepem internetowym! Excel zawiera kilka przydatnych arkuszy: Arkusz zyskowności, Arkusz COS, Arkusz LTV, Arkusz z kalkulatorem Marża/Narzut.
Klikając "Zapisuję się" akceptujesz Politykę Prywatności